Πόσο δύσκολο είναι να φρενάρεις; Πολύ δύσκολο, αν δεν προσέξεις μερικά βασικά πράγματα…

Βασική αρχή για το σωστό φρενάρισμα, είναι να χρησιμοποιούμε πάντα (εκτός απο συγκεκριμένες περιπτώσεις, που θα αναλύσουμε αργότερα) και τα 2 φρένα μας ταυτόχρονα.

Το ποσοστό πέδησης εμπρός πίσω κυμαίνεται στο 70-30% ή 80-20% και εξαρτάται απο διάφορες παραμέτρους, με τη πιο βασική απο όλες να είναι η ταχύτητα με την οποία κινούμαστε εκείνη τη δεδομένη στιγμή.

Ας αναφέρουμε λοιπόν, μερικούς βασικούς κανόνες για το σωστό φρενάρισμα:

Χρησιμοποιούμε και τα 2 φρένα. Σε κάθε άλλη περίπτωση, θα χρειαστούμε περισσότερα μέτρα για να επιβραδύνουμε το ποδήλατο μας ή να σταματήσουμε τελείως

Πάντα καλύπτουμε το φρένο με ένα δάχτυλο. Βασικός κανόνας ασφάλειας, ώστε να μπορέσουμε να αντιδράσουμε άμεσα, αν υπάρξει κίνδυνος.

Ολοκληρώνουμε το φρενάρισμα, πριν την επερχόμενη στροφή. Έτσι, όταν αρχίζουμε την στροφή μας έχουμε την κατάλληλη ταχύτητα, καλύτερο έλεγχο και δεν κινδυνεύουμε από μια πτώση.

Φρενάροντας, ποτέ δεν χρησιμοποιούμε όλη μας τη δύναμη. Φροντίζουμε να μειώνουμε σταδιακά την ταχύτητα του ποδηλάτου, εφαρμόζοντας σταθερή δύναμη στις μανέτες. Έτσι, δεν κινδυνεύουμε από το μπλοκάρισμα κάποιου τροχού. Την ίδια αρχή εφαρμόζουμε, ακόμα και αν ακολουθούμε μια απότομη κατάβαση. “Χαιδεύοντας” νωρίς τα φρένα, μπορούμε να ελέγχουμε καλύτερα το ποδήλατο μας.

Χρησιμοποιούμε το σώμα μας στο φρενάρισμα. Πολύ απλά, τα πάντα πάνω στο ποδήλατο έχουν να κάνουμε με την αεροδυναμική. Αν λοιπόν είμαστε σε αεροδυναμική στάση (με τα χέρια στα drops) και σηκώσουμε όρθιο το σώμα μας, εύκολα ελαττώνουμε την ταχύτητα μας κατά 7-8 χ.α.ω. πριν ακόμα ξεκινήσουμε το φρενάρισμα μας. (Επίπλεον, αυτή η τεχνική είναι πολύ χρήσιμη στις καταβάσεις, γιατί σε πιο όρθια στάση μπορούμε να κρίνουμε πιο εύκολα το “βάθος” της στροφής)

Μείνετε πάντα ψύχραιμοι! Τα μοντέρνα ποδήλατα δρόμου, έχουν γρήγορη γεωμετρία με συνέπεια να ανταποκρίνονται στην παραμικρή κίνηση του τιμονιού μας. Όσο πιο ψύχραιμοι παραμένουμε κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, τόσο καλύτερο αποτέλεσμα θα έχουμε

Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που χρησιμοποιούμε μόνο 1 φρένο ή και καθόλου φρένα; Φυσικά υπάρχουν!

Σε περίπτωση που αντιμετωπίζουμε χαλίκια στο δρόμο μας, ή λάδια ή γενικά η επιφάνεια του οδοστρώματος παρουσιάζει χαμηλή τριβή, είναι καλύτερο να χαλαρώσουμε και να περάσουμε εκείνο το κομμάτι του οδοστρώματος, χωρίς καθόλου φρένα.

Αν βρούμε χαλίκια ή οτιδήποτε ολισθηρό κατά τη διάρκεια μιάς στροφής, ΠΟΤΕ δεν αγγίζουμε το εμπρός φρένο. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα, ο εμπρός τροχός μας να γλιστρήσει και να έχουμε μια μεγαλειώδη πτώση (ανάλογα με την ταχύτητα μας). Η λύση είναι να προσπαθήσουμε να ελαττώσουμε ταχύτητα, χρησιμοποιώντας το πίσω φρένο.

Το φρενάρισμα με το πίσω φρένο, μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε επίσης, όταν δεν υπολογίσουμε σωστά την ταχύτητα μας και έχουμε ήδη αρχίσει να στρίβουμε ή όταν θέλουμε να ισορροπήσουμε το ποδήλατο μας μέσα στη στροφή. Αυτή η τεχνική όμως απαιτεί καλό έλεγχο του ποδηλάτου και δεν ενδείκνυται σε αρχάριους

Αν κινούμαστε σε ευθεία και θέλουμε να μειώσουμε άμεσα λίγο απο την ταχύτητα μας, πιέζουμε ελάχιστα το εμπρός φρένο, το οποίο είναι πιο δυνατό απο το πίσω.

Τέλος, για μένα, η πιο επικίνδυνη περίπτωση φρεναρίσματος είναι η κατάβαση με φουρκέτες. Τι πρέπει να κάνουμε τότε;

Εκεί, πρέπει πάντα να γνωρίζουμε το σημείο που ξεκινάμε το φρενάρισμα μας. Αν γίνει κάποιο λάθος, επειδή δεν υπάρχει χώρος για να παρατείνουμε το φρενάρισμα μας, χρησιμοποιούμε το σώμα μας.

Φτάνοντας π.χ. σε μια αριστερή φουρκέτα και ενώ έχουμε ξεκινήσει το φρενάρισμα, βγάζουμε το σώμα μας απο το σέλα και το τοποθετούμε πίσω και αριστερά. Με αυτόν τον τρόπο, μετακινούμε το κέντρο βάρους μακριά απο το εμπρός ελαστικό και προς τα πίσω και στο εσωτερικό της στροφής, ώστε να αποφύγουμε μπλοκαρίσματα και να κάνουμε πιο αποδοτικό το φρενάρισμα μας.

Προσοχή και καλά φρεναρίσματα!