Το να αγοράσεις ένα ΜΤΒ και να αρχίσεις να βγαίνεις στο χώμα, είναι σίγουρα μια καλή αρχή.
Όμως το να οδηγείς σωστά, αποδοτικά και με ασφάλεια, είναι κάτι που χρειάζεται κάποιο χρόνο.
Είναι όμως αυτό που θα κάνει τη διαφορά, αυτό που θα σου επιτρέψει να γυρίσεις ξεκούραστος σπίτι, ακόμα και μετά από μια σκληρή βόλτα.
Υπάρχουν αναβάτες που η σωστή οδήγηση τους είναι κάτι που «γεννήθηκαν» μ’ αυτό κι άλλοι που μάλλον δε θα μάθουν ποτέ.
Ανάμεσα τους είναι οι περισσότεροι από εμάς, που το μόνο που χρειαζόμαστε είναι απλά μερικές καλές συμβουλές.
1. Διάβασε σωστά.
Με το ΜΤΒ σου κινείσαι σε δρόμους και μονοπάτια που το απρόοπτο μπορεί να βρίσκεται παντού. Ένα μονοπάτι ή ένας χωματόδρομος πρέπει να «σκαναριστεί» ώστε να διαλέξεις τη σωστή γραμμή που θα σου επιτρέψει να περάσεις γρήγορα και με ασφάλεια. Όσο πιο γρήγορη είναι η κίνησή σου τόσο πιο μακριά πρέπει να βλέπεις. Αν π.χ. κατεβαίνεις με 10 χλμ. ένα δύσκολο μονοπάτι θα κοιτάς σχεδόν μπροστά σου, αν κατεβαίνεις ένα χωματόδρομο με 40 χλμ. τότε η ματιά σου θα πρέπει να είναι μπροστά τουλάχιστον 50μ.
2. Μη κοιτάς το εμπόδιο
Αφού διαλέξεις τη σωστή γραμμή, συγκεντρώσου σ’ αυτή. Ένα από τα κλασικά λάθη των αρχάριων είναι να κοιτάνε εκεί που δε θέλουν να πάνε. Έτσι όμως δε μπορούνε να δούνε εκεί που πρέπει να πάνε, με αποτέλεσμα να αποτυγχάνουν.
3. Μη σφίγγεις το τιμόνι.
Το να σφίγγεις το τιμόνι είναι λάθος. Σε εμποδίζει να έχεις άμεσες αντιδράσεις, αφού πρέπει πρώτα να χαλαρώσεις και μετά να αντιδράσεις. Οι παλάμες σου πρέπει να αγκαλιάζουν τα grips τόσο, ώστε να έχεις απόλυτη αίσθηση του τιμονιού.
4. Μείνε χαλαρός
Το ίδιο ισχύει και για όλο το σώμα. Φαντάσου ότι τα χέρια σου, ο κορμός και η μέση, καθώς και τα πόδια σου, με λίγα λόγια όλο σου το σώμα, είναι μέρη μιας ανάρτησης που απορροφά κάθε ανωμαλία και αντιδρά σε κάθε ερέθισμα. Αν το σώμα σου δεν είναι χαλαρό η «ανάρτηση» παύει να δουλεύει σωστά με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην οδηγάς σωστά και γρήγορα, αλλά να σου δημιουργούνται προβλήματα υγείας (π.χ. στη μέση). Το χαλαρό σώμα ακόμα και μετά από βόλτες με πολύ κοπάνημα, σπάνια ενοχλείται.
5. Ρύθμισε σωστά τη θέση οδήγησης
Βασική προϋπόθεση για σωστή και χωρίς αβαρίες υγείας οδήγηση, είναι η σωστή ρύθμιση του ποδηλάτου. Και δεν εννοώ τις ταχύτητες ή την ανάρτηση, αλλά τη θέση σου πάνω σ’ αυτό. Διάβασε κάποιο εγχειρίδιο και λάβε υπ’ όψη σου ότι δε πρέπει να ξεφύγεις από την «ιδανική» θέση παρά ελάχιστα. Δε θα ανακαλύψεις εσύ (ούτε κι εγώ) την Αμερική.
6. Σκύψε
Οι περισσότεροι αρχάριοι οδηγούν με το κορμό ψηλά, «σαν τσολιάδες». Η στάση αυτή ταιριάζει μάλλον σε μια χαλαρή βόλτα σε παραλιακό θέρετρο παρά σε ΜΤΒ, μιας και μειώνει τις δυνατότητες του σώματός να παίξει το ρόλο της ανάρτησης, αλλά και δεν επιτρέπει στα πόδια να «δώσουν» τη δύναμη που μπορούν. Είναι μύθος ότι η όρθια θέση ξεκουράζει τη μέση. Το αντίθετο, τη «φορτώνει» με περισσότερο βάρος και την κάνει να δέχεται κατευθείαν ότι κοπάνημα έρχεται από τη ρόδα. Για αυτό σκύψτε και φέρτε το κεφάλι πάνω από το λαιμό, παίρνοντας μια πιο επιθετική στάση.
7. Μην χοροπηδάτε
Δείτε έναν κουρασμένο ποδηλάτη, ακόμα και επαγγελματία. Οι ώμοι του και όλο του το σώμα πηγαίνει πέρα-δώθε, προσπαθώντας να ξεπεράσει κάποια ανηφόρα. Δεν του έχουν μείνει και πολλές δυνάμεις. Ένα από τα λάθη που πρέπει να αποφύγετε είναι και οι περιττές κινήσεις. Το τιμόνι πρέπει να είναι σταθερό κι όχι να πηγαίνει δεξιά αριστερά, ο κορμός να είναι μεν χαλαρός, αλλά συγχρόνως σταθερός και όλη η δύναμη να πηγαίνει στα πόδια. Οι περιττές κινήσεις «τρώνε» ύπουλα την ενέργειά σας.
8. Πεταλάρετε
80. Αυτό είναι ένα νούμερο που πρέπει να θυμάσαι. Προσπάθησε να κρατάτε ένα τέμπο γύρω στις 80 πεταλιές το λεπτό. Αν δεν έχεις κοντέρ που να μετρά τις πεταλιές, υπολογίστε ότι σε 15’’ πρέπει τα πόδια σας να ανεβοκατέβουν 20 φορές. Το γρήγορο στροφάρισμα σας επιτρέπει να μείνετε ξεκούραστοι για ώρες, αφού για να γυρίσετε τα πόδια σας χρησιμοποιείτε την αερόβια ικανότητά σας και όχι τη δύναμή σας, που θα σας είναι απαραίτητη σε κάποια απότομα και δύσκολα κομμάτια. Με το κανόνα 80 στροφές/λεπτό η απόδοσή σου θα ανέβει θεαματικά.
9. Χρησιμοποίησε σωστά τις ταχύτητες
Μη διστάζεις να αλλάζεις συνεχώς γρανάζια. Το σκεπτικό είναι να μπορείς να μένεις στις 80 στροφές/λεπτό, άσχετα αν είναι ίσωμα ή ανηφόρα. Και βέβαια μη περιμένεις να «μπεις» στην ανηφόρα για να θυμηθείς να μαλακώσεις το πάτημα. Τότε θα δυσκολευτείς πολύ.
10 Βελτίωσε το στιλ σου
Οι πρώτες 9 συμβουλές είναι τα γενικά, αλλά η δέκατη συμβουλή έχει όλο το ζουμί. Βελτίωσε το στιλ σου.
Ανέπνεε σωστά και μη κρατάς την αναπνοή σου στα δύσκολα. Πεταλάρισε σωστά, κρατώντας τα πόδια πάνω από τα πετάλια. Εκμεταλεύσου σε ένα δύσκολο κομμάτι όλη τη τροχιά της πεταλιάς. Χαλάρωσε το κορμί σου στις απότομες ανηφόρες κλπ. κλπ. Υπάρχουν πολλές τέτοιες «λεπτομέρειες» ακόμα, απόσταγμα εμπειρίας πολλών χιλιομέτρων, αλλά είναι μάλλον θέμα ενός άλλου άρθρου.